کتاب « نظام جامع یادگیری الکترونیکی» به قلم دکتر زینب گلزاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در 196 صفحه در قطع رقعی، تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است. در معرفی کتاب آمده است کلاس درس الکترونیکی نسخه ای از یک کلاس درس حضوری نیست که صرفاًبا قراردادن فیلم آموزشی در فضای وب تعریف شود. این بزرگترین اشتباهی است که در مورد دورههای یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. ذات دورۀ یادگیری الکترونیکی با آموزش حضوری و چهره به چهره متفاوت است و اگر این تفاوت مهم آموزشی درک نشود، دورۀ یادگیری الکترونیکی حتما محکوم به فناست.
هدف از تالیف این کتاب، توسعه و تعمیق دانش فراگیران در زمینه نظریه ها و کاربرد عملی آن در آموزش های مجازی و یادگیری الکترونیکی است. این مجموعه، پس از بررسی تاریخچه یادگیری الکترونیکی، مشکلات و چالش های این سبک از آموزش، عوامل مؤثر بر طراحی یک دوره آموزشی مؤثر ، شاخص های کیفیت یادگیری الکترونیکی و راهکارهایی برای تداوم دوره را مورد بررسی قرار می دهد. در این کتاب تلاش شده است تا فراگیران با بنیان های نظری آموزش و یادگیری الکترونیکی آشنا شوند، نقش تعامل در یادگیری الکترونیکی را مورد توجه قرار دهند و با زیرساخت ها، عوامل مؤثر در تولید محتوای الکترونیکی موفق آشنا شوند.
از ویژگیهای مهم این کتاب میتوان به وجود خودآزمایی در پایان هر فصل اشاره کرد که با طرح سؤالات چهارگزینه ای، به مرور مفاهیم هر فصل پرداخته است. یکی از بارزترین نکان محتوای کتاب که در قالب « نکته مهم» آمده است، بر مفاهیم مهم هر فصل تأکید دارد. « نکته مهم» در هر فصل توجه مخاطب را به مطالب کلیدی فصل جلب میکند و برای مرور مفاهیم اساسی هر فصل مفید است. از جمله ویژگیهای دیگر کتاب، طرح سؤالاتی در قالب «با هم بیندیشیم» است. این سؤالات که کاملاً مفهومی است، به تحلیل و تفسیر مخاطب از محتوا اشاره دارد و پاسخی استدلالی میطلبد. اساتید و مدرسان میتوانند سؤالات مطرح شده در این بخش را به عنوان پروژه گروهی یا بحث و بررسی کلاسی، مورد استفاده قرار دهند و رویکردی ساختارگرایانه را در آموزش دنبال کنند. به علاوه مخاطب این کتاب با اسکن کدهای دسترسی سریعی که در متن قرار داده شده است، میتواند به محتوای تکمیلی در قالب مقالات علمی پژوهشی( لاتین یا فارسی) دست یابد و بر غنای یادگیری بیفزاید. محتوایی که با اسکن بارکد در اختیار مخاطب قرار میگیرد، بر اساس مقالات و مستندات سایت های معتبر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مورد تأیید مرکز ساماندهی محتوای مجازی است.
یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.
فصل اول: کلیات
فصل دوم: طراحی و تداوم دوره یادگیری الکترونیکی موفق
فصل سوم: دسترسی به فناوری
فصل چهارم: هزینه های یادگیری الکترونیکی
فصل پنجم: حق مؤلف و مالکیت معنوی
فصل ششم: خدمات پشتیبانی از فراگیران
فصل هفتم: مروری بر الگوهای یادگیری الکترونیکی
فصل هشتم: ارزشیابی کیفیت در یادگیری الکترونیکی
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
ادبیات
|